Täienduskoolitus
„Lugemisest
pärislugemiseni“
(laste-
ja noortekirjandus ning kirjanduse õpetamine)
esmaspäeval,
24. oktoobril 2022
EELK
Usuteaduse Instituudis (Pühavaimu 6, Tallinn)
Korraldaja: FIE, PhD
Merike Vardja (rg-kood 11593380)
Sihtrühm: eesti keele
ja kirjanduse õpetajad (II–III kooliaste, 4.–9. klass), raamatukoguhoidjad
Maht: 8 akadeemilist
tundi
Väljastatav dokument:
tõend
Täiskasvanuhariduse
majandustegevusteate reg-nr 172817, õppekavarühm „Kirjandus ja lingvistika“
Teemad:
1.
Kuidas
seletada Eestit? (Eesti-teemalised uued laste- ja noorteraamatud)
Tsensor ilma punase pliiatsita (keelatu ja
lubatu lasteraamatutes)
Viimaste aastate suundumusi meie algupärases
laste- ja noortekirjanduses
2.
Lugemine
– milleks? Põhjusi lugemiseks. Läbilõige raamatutest, milles ilmneb lugemise
olulisus
Teismeliste lugemisoskuse mõjutegureid.
Lugemisosadus
Kirjandustunni eesmärk. Pärislugemine – mis ja
kuidas?
Lugemisharjumuste arvestamine, lugemiskontrolli
süsteem
Koolitajad: Krista Kumberg, Terje Varul
Registreerumisega kinnitab
registreeruja, et
1)
on
koolitusel osalemise oma tööandjaga kooskõlastanud;
2)
on
teadlik, et koolituse kohast on võimalik ära öelda arvet tasumata kuni
registreerumise lõpptähtpäevani (vt täpsemalt http://merikevardjakoolitus.blogspot.com „Õppekorralduse
alused“ ja „Arve tingimused“).
Lisainfo e-posti
aadressil merike.vardja@gmail.com,
telefoninumbril +372 501 6551 ja koolituse veebilehel http://merikevardjakoolitus.blogspot.com
NB! Koolituse
korraldamisel ja koolitusel osalemisel järgime kõiki kehtivaid Vabariigi
Valitsuse kehtestatud piiranguid ja käitumisjuhiseid seoses COVIDiga (vt https://kriis.ee/haridus-tootamine-ja-teenused/huvitegevus-ja-taienduskoolitus/taienduskoolitus).
Päevakava 24. oktoobril
2022
10.15–10.30 Hommikukohv
10.30–12.00 Koolitus
12.00–12.15 Paus
12.15–13.00 Koolitus
13.00–13.45 Lõunaeine
13.45–15.15 Koolitus
15.15–15.30 Paus
15.30–17.00 Koolitus
Päevakavas võib esineda
väikseid muudatusi.
Koolituse eesmärk: Koolituse tulemusel osaleja omandab ülevaate
uuemast laste- ja noortekirjandusest, oskab laste- ja noortekirjandust
käsitleda nüüdisaegsest õpikäsitusest lähtudes, teab ja oskab rakendada
kirjanduse õpetamise (teksti lugemise ja mõistmise) meetodeid.
Õpiväljundid: Koolitusel osalenu
orienteerub uuemas
laste- ja noortekirjanduses ning reflekteerib seda;
tunneb nüüdisaegse
õpikäsituse põhimõtteid ning käsitleb laste- ja noortekirjandust neist
lähtudes;
teab ja rakendab
kirjanduse õpetamise (teksti lugemise ja mõistmise) meetodeid.
Õppemeetodid: näitlikustatud loeng, arutelu
Krista Kumberg on Lääne Maakonna Keskraamatukogu
lasteosakonna bibliograaf. Ta on lõpetanud aastal 1981 Tallinna Pedagoogilise
Instituudi raamatukogunduse ja bibliograafia erialal. Teise klassi emakeele
õppekomplekti „Ilus emakeel“ (2005), „Lastekirjanduse sõnastiku“ (2006), teoste
„Eesti laste- ja noortekirjandus 1991–2012“ ja „Eesti lastekirjanduse kuldvara“
(2018) üks autoreid. Tema koolinäidendite kogumik „Jõululuulud“ ilmus aastal
2005, mudilasraamatud autopõnn Anto seiklustest aastatel 2007, 2008, 2010, 2014
ja „Linda nööp“ 2014. aastal. Avaldanud arvukalt raamatututvustusi ja
retsensioone ajakirjanduses ning erinevates väljaannetes. On püsiesineja Tartu
algupärase lastekirjanduse päevadel ning seminaridel „Laps kirjanduses“. Krista
Kumberg on pälvinud 2001. a lastekirjanduse aktiivse tutvustamise eest
ajakirjanduses Muhvi auhinna, arvatud Lääne maakonna üheks aasta koolitajaks
2008. aastal ning Haapsalu hariduselu edendajaks 2009. ja 2014. aastal. Tema
koostatud raamat „Edgar Valter. Lasteraamatute illustratsioonid 1948–2005“
pälvis 2014. a Apollo raamatukaupluste keti küsitlusel lugejate lemmiku tiitli
aimekirjanduse kategoorias.
Terje Varul on Kolga Kooli eesti keele ja kirjanduse
õpetaja, kauaaegne kooliteatri juht ja õppekirjanduse autor. 2006. aastast on
ta tegutsenud ka õpetajate täienduskoolitajana. 2009. aastal pälvis Terje Varul
Vabariigi Presidendi Kultuurirahastu preemia.
Terje Varul on
selgitanud oma koolitusteemade tausta järgmiselt: „„Raamatud on ainult
sõnajadad, mida peab tundide viisi lugema, et saada normaalset hinnet koolis.“ Antud mõte on pärit abituriendi kirjandist. Ehmatav. Lisaks
sellele on probleemiks raamatute kokkuvõtete tegemisel veebikokkuvõtted
raamatutest. Kõik see on andnud tõuke uute meetodite otsinguteks kirjandustundideks,
raamatute lugemiseks. Nüüd olen nn pärislugemise meetodit viljelenud kaks
õppeaastat. Süda ütleb, et olen õigel teel.“
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar